Výhradní prodej. Ano nebo ne?
13. 05. 2019

Výhradní prodej. Ano nebo ne?

Chystáte se prodat svou nemovitost a řešíte způsob, jakým prodat nejlépe. Sám a ušetřit peníze za provizi? Neexklusivně, v inzerci to bude mít 5 realitních kanceláří a nebo tzv. „výhradně“ a vsadit na jednoho koně?

Všude se mluví o tom, že realitní trh je přesycen realitními makléři.  Na druhou stranu je pravdou, že dnes už je poměrně jednoduché si na internetu o komkoliv cokoliv zjistit, stejně tak jako o kvalitě jeho práce.

Když teď opomeneme variantu prodeje bez účasti realitní kanceláře, pojďme najít 5 důvodů, proč vsadit na jednoho realitního makléře.

 

1. V případě oslovení vícero realitních kanceláří nabude člověk dojmu, že to obsáhne vyšší spektrum zájemců na více inzertních serverech. Neobsáhne. Vesměs dnes už všechny větší realitní kanceláře inzerují na stejných nejnavstěvovanějších serverech.

2. Stejně tak by si jeden myslel, že více nabídek je rovno vyšší prodejní ceně, protože se kupující budou předhánět. Nebudou. Pokud je cena nastavena rozumně, ne příliš nízko, kupující jen tak nepřeplatí. Naopak, budou se snažit hledat důvod, proč cenu snížit. Stejně tak jako makléři, aby oni byli jediní z těch 5, kteří to prodají.

3. Více makléřů = lepší prezentace.  Nerovná. Ne nadarmo se říká, že když dva dělají totéž, není to totéž. Jeden makléř uvede cenu včetně provize, druhý bez provize, jeden od pozemku odečte zastavěnou plochu, druhý to odečítat nebude.  Každý makléř na prohlídce použije svůj výklad, podá své informace. Ztratíte přehled o poptávce, nedostane se k vám kompletní zpětná vazba.

4. Více makléřů znamená více lidí, kteří budou za vás prodávat  a někdo dříve nebo později  prodá. Ani tohle pravidlo moc nefunguje. Makléř, který se bude předhánět s jinými, nebude vašemu prodeji věnovat 100% své energie a nástrojů pro úspěšný prodej. Nebude tam zvát profesionálního fotografa, nebude dělat homestaging, nebude dělat cenovou mapu, nebo třeba vám nechávat zpracovat Průkaz energetické náročnosti budovy. Proč by to dělal, když mu to před nosem prodá jiný?

5. Na podmínky nevýhradního prodeje přistoupí pouze makléř, který je ochotný pracovat nevýhradně.  Proč pracuje nevýhradně? Necení si sám sebe? Nemá sám v sebe důvěru na exklusivní zastoupení? Jeho klienti v něj nemají důvěru? Je rád za cokoliv, co se mu do portfolia dostane?  Kdo ví… Nicméně je jisté, že makléř, který si je vědom svých služeb pro klienta, svých profesních hodnot, si svou práci nechá zaplatit za jasných, předem daných podmínek. Pro obchod a klienta udělá maximum na profesionální úrovni.

Role pro vás: Chcete koupit dům. Vyberete si dům inzertním serveru a zjistíte, že je tam celkem 3x. Jeden inzerát říká, že pozemek je 500m2 a dům má 120m2 zastavěnou plochu, cena  1 500 000,- vč.provize. Druhý bude psát, že má 480m2 zahrady a 100m2 obytnou plochu, cena 1 460 000,- a v textu se dozvíte, že nutno připočítat 4% kupní ceny jako provizi.  Poslední napíše, že cena je 1 520 000,- k jednání, pozemek 520 m2 a dům 100m2. První vám jistě bleskne hlavou, co je to za hloupost, když je to jeden a ten samý dům a má pokaždé jiný rozměr, i zahrada. Druhá věc, co každého druhého kupujícího napadne je myšlenka, co je s domem špatně, když to prodává tolik realitek najednou. Chcete, aby si takhle možní kupující pamatovali i vaši nemovitost? „Hele Pepo, to je ten barák, má ho 5 realitek a je tam už půl roku, pořád zlevňuje a nemůže ho prodat. Tam bude něco špatně.“

Nejdůležitější je, jakým způsobem se nemovitost k prodeji poprvé na trh dostane. To, jakým způsobem si jí potencionální kupující zapamatují.  Nedopusťte, aby se z vašeho domu, či bytu, stal tzv. realitní ležák, zdánlivě jednoduše prodejná nemovitost, která se stala neprodejnou díky své prezentaci.

Roman Svoboda
Autor: Roman Svoboda

 

  • vášnivý student kurzů, workshopů a seminářů na cestě osobního rozvoje a vzdělávání
  • organizátor všeho, vždy, všude a stále
  • cestovatel po USA, Evropě a dalších zajímavých zemích
  • milovník života
  • muž, jenž mu chvíli trvalo než určité pochopil a nyní žije naplno více jak 47 let
  • kamarád, který má pořád plno nápadů
  • realitní makléř, pro kterého jsou důležité korektní a upřímné lidské vztahy

 

Jsem kluk, který vyrostl v Ústí nad Labem. Po vystudování Střední průmyslové školy jsem na truc začal studovat Západočeskou univerzitu v Pzlni obor Strojírenská konstrukce pomocí CAD. Hurá jsem inženýr a vpřed do života. Jako “hodný” hoch, který poslouchal co mu radí rodiče,  jsem po roční základní vojenské službě 13 let pracoval ve strojírenských firmám na různých pozicích. Zde jsem vnímal že mi různé strojírenské obludy nic neříkají a pochopil jsem ale, že miluji komunikaci s lidmi. 

 

Psal se pro mě zlomový rok 2009 kdy jsem ve strojírenské firmě dopoledne dostal “padáka” a odpoledne na oblíbeném fotbálku se mi stal úraz. Velký zásah do mého života, když jsem musel na operaci a byl na posteli. Cítil jsem že potřebuji udělat razantní a zásadní změnu se svém životě, věděl jsem že do žádné strojírenské firmy se už nevrátím… zrodil se mi v hlavě plán a po vyléčení a úspěšné rehabilitaci jsem odjel si splnit životní sen, tj. cesta do USA.

 

Byl jsem zde 4 měsíce a spousty věcí mi tam “docvaklo” a zažil neuvěřitelné věci.

 

Vrátil jsem se a začal podnikat a založil firmu. Potřebuji mít svobodné povolání a velký kontakt s lidmi.

 

Další velká životní krize pro mě přišla v roce 2016, firma mi nefungovala, měl jsem velké dluhy, rodina se mi rozpadla, přišel jsem o denodenní kontakt se svým milovaným synem, byl jsem fyzicky napaden a nakonec jsem měl autonehodu, kdy jsem totálně zdemoloval svou oblíbenou i30.

 

Musela přijít další změna…opustil jsem město, kde jsem se narodil a přestěhoval jsem se do města, které se mi vždycky líbilo a tajně jsem toužil že jednou zde budu žít, bydlet a podnikat. To město je srdce naší malé republiky a nese slavné jméno PRAHA.

 

Postupně se mi podařilo vyrovnat všechny dluhy z podnikání, což se mi nadměrným usilým a velmi uspornými opatřenými (bez domova, bydlení na ubytovně a bydlení ve spolubydlení) nakonec podařilo.

Proč se věnuji realitám?

K nemovitostem jsem přičichl už v 19 letech, kdy po smrti mého otce jsem začal pronajímat zděděnou půlku baráku a pronájmy mě v podstatě provází většinu života. Čím dál víc mě začala zajímat komunikace s lidmy a jejich domovy.

Potřeboval jsem několik let na to, abych "UZRÁL" a udělal závažné rozhodnutí, že se stanu realitním makléřem naplno. Začal jsem se učit makléřině a setkával se s velmi krušnými začátky a shazováním... Měsíce bez koruny a slzy z pocitu neúspěchu, přetože uvnitř jsem tak strašně cítil jak moc chci uspěspět a prosadit se v oblasti realit. Pocítil jsem, jak lidé nemají rádi makléře, stousty odmítání, nezájmu, vysmívání atd. Bylo mi z toho mi smutno a několikrát jsem to chtěl už zabalit... Ale vždy u mě zvítězila touha uspět, prosadit se a především poskytnout lidem co prodávají nebo kupují své domovy skvělý servis a férový vztah.

 

Těžce jsem nesl hlavně to, s jakými praktikami jiných makléřů, jsem se setkával. Jsem rád, že je to za mnou. Jsem moc rád, že jsem dál “realiťák” a ucítil jsem, že mým posláním je pomáhat lidem v oblasti realit a tato lidská pomoc a podpora je velmi zapotřebí.

 

Mám s klienty velmi dobré vztahy a těší mě jejich důvěra a velká spokojenost. Srdce mi vždycky brečí štěstím, když čtu reference, jak jsou moji klienti opravdu šťastní a spokojení s mou prací.

 

Poznal jsem, že, jak se říká v makléřině, „nenabíráme nemovitosti", ale poznávám své klienty. Velmi vnímám, že nejdůležitější základnou pro postavení oboustraně spokojené obchodu (win-win) je společné vítězství, velký respekt k potřebám klientů, vzájemná lidská důvěra, pomoc a užitečnost.

 

Z celého srdce děkuji.

Roman Svoboda

Stáhněte si zdarma

7 chyb při prodeji nemovitosti

zpracováním osobních údajů